Kotisatama Sindbad jäi taakse maanantaina 10. kesäkuuta.
Tuntui oudolta lähteä maailmalle - itään. Vielä oudommalta tuntuu se, että avomeriosuus
alkaa vasta Vienanmerellä, noin 700 sisävesimailin jälkeen.
Tässä hieman orientaatiota ennen varsinaisia matkakuvauksia
Venäjän seikkailulta.
Vienanmeren-Itämeren reitti rakennettiin 1930-luvulla
lyhentämään ja helpottamaan kuljetuksia ja kulkua. Se kulkee pääosin pitkin
jokia ja järviä. Ns. Stalinin kanavan osuus on 227 km.
Itämereen Laatokasta laskeva Nevajoki on noin 40 mpk pitkä.
Korkeuseroa on muutama metri, mikä aiheuttaa reippaan virran – meille vastaan. Euroopan
suurimmalla järvellä Laatokalla purjehdimme kaikkiaan parisataa mailia, kun
poikkeamme luoteiskulmassa sijaitsevassa Valamossa. Laatokan ja Äänisen
yhdistävä Syvärijoki on 125 mpk pitkä ja matkalla on yksi sulku, sillä
korkeuseroa on 28 m. Ääninen on Euroopan toiseksi suurin järvi ja maileja
kertyy sielläkin parisataa. Sitten on vuorossa viimeinen pätkä ennen
Vienanmerta, 130 mpk pitkä Stalinin kanava 19 sulkuineen. Kanavan suulta on
Arkangeliin noin 150 mpk.
Arkangelin ja Norjan Vardøn välinen etäisyys on noin 500 mpk.
Eskaaderiin osallistuu 12 venettä: neljä venäläistä, neljä
puolalaista sekä saksalainen, virolainen, norjalainen sekä suomalainen Manta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti